Leonardo di ser Piero da Vinci
1452-1519
το παλιότερο σωζόμενο έργο του
η κοιλάδα του Άρνο 1473
η βάπτιση του Κυρίου 1475
Του Andrea del Verrocchio και του μαθητή του Λεονάρντο
Ευαγγελισμός (1475–1480)
πορτρέτο της Ginevra de' Benci 1474-8
ο Άγιος Ιερώνυμος στην έρημο 1480
η προσκύνηση των μάγων 1481
O άνθρωπος του Βιτρούβιου 1485
Le proporzioni del corpo umano secondo Vitruvio
- the length of the outspread arms is equal to the height of a man
- from the hairline to the bottom of the chin is one-tenth of the height of a man
- from below the chin to the top of the head is one-eighth of the height of a man
- from above the chest to the top of the head is one-sixth of the height of a man
- from above the chest to the hairline is one-seventh of the height of a man.
- the maximum width of the shoulders is a quarter of the height of a man.
- from the breasts to the top of the head is a quarter of the height of a man.
- the distance from the elbow to the tip of the hand is a quarter of the height of a man.
- the distance from the elbow to the armpit is one-eighth of the height of a man.
- the length of the hand is one-tenth of the height of a man.
- the root of the penis is at half the height of a man.
- the foot is one-seventh of the height of a man.
- from below the foot to below the knee is a quarter of the height of a man.
- from below the knee to the root of the penis is a quarter of the height of a man.
- the distances from below the chin to the nose and the eyebrows and the hairline are equal to the ears and to one-third of the face.
πορτρέτο μουσικού 1485;;;
Η Κυρία με την ερμίνα είναι ελαιογραφία σε ξύλο (54,4x40,3 cm) του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, που χρονολογείται μεταξύ 1488 και 1490.
Η γυναίκα της προσωπογραφίας ταυτίζεται σχεδόν σίγουρα με την Τσετσίλια Γκαλεράνι.
Cecilia Gallerani
the favourite and most celebrated of the many mistresses of Ludovico Sforza, known as Lodovico il Moro, Duke of Milan
Madonna Litta 1490
Madonna lactans
η θηλάζουσα Παναγία
του Λεονάρντο, ή μήπως κάποιου μαθητή του, όπως
η Παρθένος των βράχων 1495????
(στην εθνική πινακοθήκη του Λονδίνου)
ο Μυστικός δείπνος 1498
L'Ultima Cena
Il Cenacolo
στο μοναστήρι Santa Maria delle Grazie στο Μιλάνο
παραγγελία του δούκα του Μιλάνου Ludovico Sforza
το βαμβαρδισμένο μοναστήρι το 1943
μελέτη πορτρέτου της Isabella d'Este (1500)
ο Σωτήρας του κόσμου 1500
Salvator Mundi
η περίφημη εβδομάδα του 1,5 δισ δολαρίων στο οίκο Christie’s
Mona Lisa or La Gioconda (1503–05/07)
η Λήδα και ο κύκνος 1505-7;;;
(η Λήδα με το Δία που είναι μεταμορφωμένος σε Κύκνο)
κεφαλή γυναίκας 1508
La Scapigliata
= The lady of the dishevelled hair
Η Παρθένος με το παιδί και την Αγία Άννα 1510
μελέτη εμβρύου 1510
Ιωάννης ο βαπτιστής ( 1513–16)
o τελευταίος μάλλον πίνακας του Λεονάρντο
φυλάσσεται στο Musée du Louvre
με τη χρήση της φωτοσκίασης [ strong contrasts between light and dark], ο Άγιος φαίνεται να αναδύεται μόνος του μέσα από ένα σκοτεινό φόντο
According to Zöllner, Leonardo's use of sfumato [The technique is a fine shading meant to produce a soft transition between colours and tones, in order to achieve a more believable image]
"conveys the religious content of the picture,"
and that "the gentle shadows imbue the subject's skin tones with a very soft, delicate appearance, almost androgynous in its effect, which has led to this portrayal being interpreted as an expression of Leonardo's homoerotic leanings".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου