Το 1858 ο Charles Darwin δημοσιείει την "Καταγωγή των Ειδών"
Το 1848 οι Karl Marx και Friedrich Engels δημοσιεύουν το "Κομμουνιστικό Μανιφέστο".
William Fothergill Cooke and Charles Wheatstone's electric telegraph ("needle telegraph") from 1837 now in the London Science Museum
ανατροπή του βασιλιά Λουδοβίκου Φιλίππου το Φεβρουάριο
οδοφράγματα στο Παρίσι
23 - 26 Ιουνίου 1848
Η εργατική εξέγερση καταπνίγηκε στο αίμα (χιλιάδες νεκροί στις οδομαχίες).2 Δεκεμβρίου 1848, ο Λουδοβίκος Ναπολέων Βοναπάρτης εξελέγη πρόεδρος της Δεύτερης Δημοκρατίας
Boulevard du Temple Η λεωφόρος του Ναού 1838
Η πρώτη φωτογραφία με ανθρώπινες φιγούρες.
Η τεχνολογία της νταγκεροτυπίας απαιτούσε μακροχρόνια έκθεση,
οπότε τα μόνα που "φωτογραφήθηκαν" ήταν τα κτήρια και οι δύο άνθρωποι,
ο λούστρος και ο κύριος.
Η εικόνα λουστράρονταν πάνω σε επαργυρωμένη πλάκα χαλκού.
Louis Daguerre [1787-1851]
"Η ανοιχτή πόρτα" 1843
William Henry Fox Talbot
το εργαστήριο στο Reading
Valley of the Shadow of Death, Crimea
December 1862
O φακός της μηχανής γίνεται το μάτι του ιστορικού γεγονότος.
η πρώτη έγχρωμη φωτογραφία
Tartan Ribbon
The first color photograph made by the three-color method suggested by James Clerk Maxwell in 1855, taken in 1861 by Thomas Sutton.
The subject is a colored ribbon, usually described as a tartan ribbon.
"The Pencil of Nature"
το πρώτο φωτογραφικά εικονογραφημένο βιβλίο 1844-1846
του William Henry Fox Talbot
ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ
απόδοση αντικειμένων / ανθρώπων χωρίς εξιδανίκευση & συναισθηματισμούςθεματολογία: σκηνές καθημερινής ζωής
"L'Emeute" "H εξέγερση" 1848
του Honoré Daumier
Πιθανότατα εμπνευσμένο από την επανάσταση του 1848 στη Γαλλία που προκάλεσε την πτώση του Λουδοβίκου-Φιλίππου.
O Λουδοβίκος-Φίλιππος σαν... αχλάδι!
του Honoré Daumier
Σκίτσο δημοσιευμένο στο περιοδικό La Caricature το 1831
Οι γελιογραφίες του μονάρχη οδήγησαν το ζωγράφο πολλές φορές στη φυλακή.
"Les Baigneuses"
Το 1853 ο Gustave Courbet παρουσιάζει στο επίσημο Σαλόν τον πίνακά του"οι λουόμενες",
και προκαλεί σκάνδαλο, διότι παρουσιάζει γυμνό χωρίς αναφορά στην κλασική αρχαιότητα!
στόχοι του:
να προκαλέσει την αστική τάξη,
να απορρίψει τα πρότυπα του ακαδημαϊσμού,
προτάσσει την ελευθερία του καλλιτέχνη
o νατουραλισμός αρχίζει σαν κίνημα του καλλιτεχνικού προλεταριάτου
Les Casseurs de pierres 1849
εργάτες λατομείου
Gustave Courbet
L'Atelier du peintre. Allégorie réelle déterminant une phase de sept années de ma vie artistique et morale.
To εργαστήριο του καλλιτέχνη 1855
Gustave Courbet
[περί ρεαλισμού]
το περίπτερο του ρεαλισμού
o Κουρμπέ εκθέτει τα έργα του σε προσωπική έκθεση με εισιτήριο 1 φράγκο
(Pavillon du Réalisme)
which was a temporary structure that he erected next door to the official Salon-like Exposition Universelle
Το 1863 ο αυτοκράτορας Ναπολέων Γ' επιτρέπει τη διοργάνωση της έκθεσης απορριφθέντων έργων (από το επίσημο Salon de Paris), στο βιομηχανικό παλάτι που βλέπετε στην παραπάνω φωτογραφία.
Έτσι αρχίζει επισήμως η διοργάνωση του Salon des Refusés.
"Le Déjeuner sur l'herbe" 1863
To 1863, o Édouard Manet παρουσιάζει στο Salon des Refusés το έργο του "Πρόγευμα στη χλόη", το οποίο φυσικά έχει απορριφθεί από το επίσημο Σαλόν.
Οι ρεαλιστικοί πίνακες παρουσιάζουν θέματα με συνηθισμένους ανθρώπους, όπως τα βλέπουν οι καλλιτέχνες, χωρίς συναισθηματισμούς.
Η τεχνοτροπία αυτή ενοχλεί τους αστούς διότι έρχεται σε αντίθεση με τους κανόνες και τα πρότυπα της Βασιλικής Ακαδημίας Ζωγραφικής και Γλυπτικής, Académie Royale de Peinture et de Sculpture, που είχε ιδρυθεί το 1648 από το Λουδοβίκο ΙΔ.
The female nude is thought to be Victorine Meurent, the woman who became his favorite and frequently portrayed model, who later was the subject of Olympia.
Le Concert champêtre 1509
βουκολικό κλοντσέρτο
Tiziano ή Giorgione The subject was perhaps the allegory of poetry and music
Olympia 1863
Édouard Manet
Des glaneuses "Οι σταχομαζώχτρες"
Το 1857 ο Jean-François Millet τολμά να ασχοληθεί με απλούς χειρώνακτες αγρότες, χωρίς να τονίζει την απλοϊκότητα και την αφέλειά τους!
"Het grauwvuur" 1888
μπρούτζος
μπρούτζος
"Έκρηξη σε ορυχείο. Η μάνα αναγνωρίζει το νεκρό της γιο."
(firedamp / damp explosion)
(firedamp / damp explosion)
Ένας σύγχρονος επιτάφιος θρήνος.
Ο Βέλγος καλλιτέχνης Constantin Meunier εξυψώνει τον απλό χειρώνακτα σε εικόνα των μοντέρνων καιρων, και προβάλλει την εργατική τάξη.ΙΜΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟΣ
"Impression, soleil levant" 1872
"Εντύπωση. Η ανατολή του ηλίου."
Claude Monet
Ο πρώτος ιμπρεσιονιστικός πίνακας.
Τα αναπαριστώμενα πλάθονται με το φως, έλλειψη περιγραμμάτων.
Μετάδοση εντυπώσεων της στιγμής στο θεατή.
Το θέμα του πίνακα μπορεί να είναι οτιδήποτε, ακόμη κι ένα τυχαίο φαινόμενο / συμβάν.
Ville d'Avray, ca. 1867, oil on canvas.
Washington, D.C.: National Gallery of Art.
Jean-Baptiste-Camille Corot
"La Classe de Danse" 1873–1876
"μάθημα χορού"
Edgar Degas
Bal du moulin de la Galette 1876
"Ο χορός στο μύλο της Γκαλέτ"
Auguste Renoir
Το "σοβαρό θέμα", η "ζυγιασμένη σύνθεση", "το σωστό σχέδιο" πάνε στην άκρη!
Η εικαστική εμπειρία μετατίθεται στο θεατή, που βλέπει τον πίνακα από μακριά για να χαρεί τα αινιγματικά κομμάτια του χρώματος... [Gombrich]
ΜΕΤΑ- ΙΜΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟΣ
Un dimanche après-midi à l'Île de la Grande Jatte
"Κυριακάτικο απόγευμα στο νησί Γκραν Ζατ" 1884-1886
Georges Seurat
Η ζωγραφική ξαναβρίσκει την αρμονία του απόλυτου φωτός μέσω της διάκρισης των χρωματικών αποχρώσεων. [Argan]
Τεχνοτροπία της στιγματογραφίας [pointillisme ή divisionnisme]
"Μερικοί λένε ότι βλέπουν ποίηση στη ζωγραφική μου, εγώ βλέπω μόνο επιστήμη."
Ο στόχος του είναι να ζωγραφίσει μικρές βούλες η πινελιές καθαρού χρώματος που θα αναμιγνύονταν στον αμφιβληστροειδή του θεατή, αντί να ανακατέψει τα διάφορα χρώματα, όπως συνήθως γινόταν.
αφίσα του 1895 |
Henri de Toulouse-Lautrec
"Manao Tupapau" "L'esprit des morts veille" 1892
"Το πνεύμα των νεκρών παρακολουθεί"
Paul Gauguin
Montagne Sainte-Victoire
"το βουνό Σεν Βικτουάρ" 1904-1906
Paul Cézanne
"Όλα τα πράγματα στη φύση αποτελούνται από τη σφαίρα, τον κύλινδρο και τον κώνο."
"Μία μοντέρνα Ολυμπία" 1873-4
Paul Cézanne
"Ο αρλεκίνος" 1888-90
Paul Cézanne
"ο πειρασμός του Αγ. Αντωνίου"
Paul Cézanne
Le café de nuit 1888
Vincent van Gogh
"Korenveld met Kraaien"
"Σταροχώραφο με Κοράκια" 1890 Vincent van Gogh
Ο τελευταίος πίνακας του Ολλανδού ζωγράφου.
"Kόκκινα αμπέλια κοντά στην Arles" 1888
Vincent van Gogh
Ο μόνος πίνακας του ζωγράφου που πουλήθηκε όσο ζούσε.
Τον αγόρασε to 1890, για 400 φράγκα, η ζωγράφος και έμπορος τέχνης Anna Boch.
Ο Βαν Γκογκ αυτοκτόνησε στις 29 Ιουλίου του 1890, σε ηλικία 37 χρονών.
To πορτρέτο του Δόκτορα Γκασέ. 1890
Vincent van Gogh
Πουλήθηκε το 1990 σε δημοπρασία στη Νέα Υόρκη για 82,5 εκατομμύρια δολάρια.
Vincent van Gogh "ηλιοτρόπια" 1888
Το 1987 ο Ιάπωνας μεγιστάνας Γιάσουο Γκότο πλήρωσε 40 εκατομμύρια δολάρια για τον πίνακα σε δημοπρασία του οίκου Christie's στο Λονδίνο, σημειώνοντας ρεκόρ πανάκριβου πίνακα.
"The Sunflowers of 1937"
Ο παραπάνω πίνακας του Ρουμάνου Adrian Ghenie (γεννημένου το 1977),
εμπνευσμένος από τα ηλιοτρόπια του Βαν Γκογκ,
πουλήθηκε σε δημοπρασία στο Λονδίνο, το 2016, 3.177.000 λίρες.
"ξεραμένα ηλιοτρόπια" του Egon Schiele
έργο εμπνευσμένο από τα ηλιοτρόπια του Βαν Γκογκ
το 14ο κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου σε μορφή pdf
WEBLIOGRAPHY
[βίντεο] ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ ΡΕΥΜΑΤΩΝ-ΛΥΚΕΙΟ-ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ
[βίντεο] Ιμπρεσιονισμός της
Olga Ziro
Private Life of a Masterpiece Episode 15 Georges Seurat, A Sunday on La Grande Jatte
Private Life of a Masterpiece Episode 11 - Vincent van Gogh: Sunflowers
[video Khan Academy] Georges Seurat, A Sunday on La Grande Jatte
MARY MORTON GUSTAVE COURBET AND THE ART OF SELF-PROMOTION
[video] Sotheby's $290 Million Impressionist & Modern Art Evening Auction in New York
Devil's den archive [Mathew Brady's "moved body" photograph.
Great Photographs No. 1 Boulevard du Temple, Paris, 8 in the morning
Louis-Jacques-Mandé Daguerre
Louis-Jacques-Mandé Daguerre
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Argan, G. C. & Bonito Oliva, A. (2014). Η μοντέρνα τέχνη 1770-1970. Η τέχνη στην καμπή του 21ου αιώνα. Ηράκλειο: ΠΕΚ
σελ. 87-8
Burns, E. M. (2006). Ευρωπαϊκή Ιστορία. Ο δυτικός πολιτισμός: Νεότεροι χρόνοι. Δ’ Έκδοση. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο
σελ. 581-591
Gombrich, E. H. (1998). Το χρονικό της τέχνης. Β’ Έκδοση, μετάφραση της 16ης αγγλικής. Αθήνα : ΜΙΕΤ
σελ. 522-527
Honour, H. & Fleming, J. (1991). Ιστορία της Τέχνης. Αθήνα: Υποδομή
σελ. 569-573
Lapenta, S. & de Baranano, K. (2006). Σεζάν. Αθήνα: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου