Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου 2017

Κεφάλαιο 16 Οι δεκαετίες 1900-1930 φωβισμός εξπρεσιονισμός κυβισμός φουτουρισμός



             Ford Model T     [Tin Lizzie,  Leaping Lena, or flivver]   
                       παραγωγή από το 1908 έως το 1927
                       το πρώτο "φτηνό" αυτοκίνητο
                         16.5 million sold
                          Detroit, Michigan


Henry Ford :
"I will build a car for the great multitude. It will be large enough for the family, but small enough for the individual to run and care for. It will be constructed of the best materials, by the best men to be hired, after the simplest designs that modern engineering can devise. But it will be so low in price that no man making a good salary will be unable to own one – and enjoy with his family the blessing of hours of pleasure in God's great open spaces."




φωβισμός   les Fauves  [τα άγρια θηρία]  

 Salon d'Automne  1905
αναπαραστατική ζωγραφική,
 αλλά απελευθέρωσαν το χρώμα από την πιστή απόδοση της φύσης,
έργα - χρωματικά πυροτεχνήματα


                     "γυναίκα με καπέλο"  1905
                      Henri Matisse

                   "Η ακρίβεια δεν είναι η αλήθεια"



                           Henri Matisse
                               La Danse  1910



                    "Le séchage des voiles"   "το στέγνωμα των ιστίων"  1905
                        André Derain





              η γέφυρα Charing Cross
                      Pont de Charing Cross
                     André Derain




                                        "Η χορεύτρια Ανίτα" 1907-08
                                        Kees van Dongen


                              "Le lion ayant faim se jette sur l'antilope"  1905
                              "Πεινασμένο λιοντάρι επιτίθεται σε αντιλόπη"
                                                      Henri Rousseau


                             "Ο ποταμός Σηκουάνας στο Σατό"  1906
                                                  Maurice de Vlaminck



                                 Selbstbildnis in Rosa  αυτοπροσωπογραφία (1907)
                                                            Cuno Amiet
                                Ελβετός ζωγράφος που έδωσε έμφαση στο χρώμα.



εξπρεσιονισμός

Μοντερνιστικό κίνημα στη ζωγραφική που ξεκίνησε στη Γερμανία στις αρχές του 20ου αιώνα. 

Βασικό του χαρακτηριστικό είναι η υποκειμενική ματιά του κόσμου, μέσω της διαστρέβώσης της φόρμας, με στόχο να προκληθεί μια συναισθηματική εμπειρία, και όχι να αναπαρασταθεί επακριβώς η φυσική πραγματικότητα.

 

Die Brücke      Η γέφυρα



                                              ο πύργος του Άινσταϊν   1922
                                              Einsteinturm in Potsdam
                                       Erich Mendelsohn



                                               Glashaus  το γυάλινο σπίτι
                                        του  Bruno Taut
πρισματικός θόλος του περίπτερου της έκθεσης Werkbund στην Κολωνία το 1914





                    "Selbstbildnis als Soldat" "αυτοπροσωπογραφία - στρατιώτης"  1915
                                                    Ernst Kirchner
Το 1933, επί ναζισμού, η τέχνη του θεωρήθηκε "εκφυλισμένη" "Entartete Kunst", πολλά έργα του καταστράφηκαν από τις αρχές, και ο ζωγράφος αυτοκτόνησε το 1938.



                                 "Ο προφήτης" 1912    [ξυλογραφία]
                                                         Emil Nolde
Παρότι ο καλλιτέχνης ήταν μέλος του ναζιστικού κόμματος, η τέχνη του θεωρήθηκε "εκφυλισμένη", και εκατοντάδες έργα του αποσύρθηκαν από τα μουσεία την εποχή του Τρίτου Ράιχ!



                                        "Weisses Haus in Dangast"
                                 "Μπλε σπίτι στο Ντάνγκαστ" 1908.
                                         Erich Heckel




                                       «Skrik»    "Η κραυγή"  1893
                                      του Νορβηγού   Edvard Munch

Ο αρχικός Γερμανικός τίτλος που δόθηκε στον πίνακα από τον Μουνκ ήταν:
 Der Schrei der Natur   (Ο κραυγή της φύσης).
Σε μια σελίδα στο ημερολόγιό του με την επικεφαλίδα Νίκαια 22.01.1892, ο Μουνκ περιγράφει την έμπνευσή του για τον αρχικό πίνακα:

"Περπατούσα σ' ένα μονοπάτι με δυο φίλους - ο ήλιος έπεφτε - ξαφνικά ο ουρανός έγινε κόκκινος σαν αίμα - σταμάτησα, νιώθοντας εξαντλημένος, και στηρίχτηκα στο φράχτη - αίμα και γλώσσες φωτιάς πάνω από το μαύρο-μπλε φιόρδ και την πόλη - οι φίλοι μου προχώρησαν, κι εγώ έμεινα εκεί τρέμοντας από την αγωνία - κι ένιωσα ένα ατέλειωτο ουρλιαχτό να διαπερνά τη φύση."



                                             "Das Magdeburger Ehrenmal" 
          Κενοτάφιο στο Μαγδεμβούργο για τους πεσόντες στον Α' ΠΠ
                                                   Ernst Barlach
Αντί για ηρωικά μαχόμενους στρατιώτες, ο καλλιτέχνης έδειξε στο γλυπτό του τον πόνο, την απόγνωση και τον τρόμο του πολέμου.
Φυσικά επί ναζισμού η τέχνη του θεωρήθηκε "εκφυλισμένη", λόγω της διαστρέβλωσης των αποστεωμένων μορφών!





                                              Mutter mit totem Sohn   1903
                                                 "Μητέρα με νεκρό γιο"
                                                          Käthe Kollwitz
                                 χαρακτικό, το οποίο κατόπιν έφτιαξε γλυπτό
                 που σήμερα εκτίθεται στο Neue Wache για τα θύματα του
                           πολέμου και του ναζισμού


Der Blaue Reiter   (Ο γαλάζιος καβαλάρης)



                                            "Leute am blauen See"
                                         "Άνθρωποι στην μπλε λίμνη"  1913
                                                    August Macke




                         "Ο μπλε καβαλάρης" 1903
                 Wassily Kandinsky Васи́лий Васи́льевич Канди́нский,




                                             "Ο καβαλάρης"  1911
                                             Wassily Kandinsky



                                                "Σύνθεση 6"    1913
                                             Wassily Kandinsky
Η αφηρημένη τέχνη  δεν αναπαριστά την πραγματικότητα, αλλά δημιουργεί οπτικά ισοδύναμα εσωτερικών κασταστάσεων και προσεγγίζει το θεατή με το σχήμα και το χρώμα.


κυβισμός




 

                        "Οι δεσποινίδες της Αβινιόν"

                                          Pablo Picasso

  δείτε περισσότερα έργα του Πικάσο 



                             La Femme au Cheval, "Γυναίκα με άλογο"  1911-1912
                                                       Jean Metzinger



                   Le Goûter, ή  Tea Time  ή  Femme à la Cuillère    1911
                                                 "η γυναίκα με το κουτάλι"
                                               Jean Metzinger
                             [η Μόνα Λίζα, γυμνή, σε κυβιστική μορφή;!]




                                       πορτρέτο του Πικάσο, 1912,
                                                             Juan Gris



                                            La guitare   "Η κιθάρα" 1909–10
                                                       Georges Braque



                                   Champs de Mars, La Tour rouge, 1911
                                               "Ο κόκκινος πύργος"
                                                      Robert Delaunay

Μια πόλη που κλυδωνίζεται; Επηρεάστηκε ο ζωγράφος από δημοσιεύματα "Αποκάλυψης" στα λαϊκά αναγνώσματα;





                                             "La Ville de Paris"   1910-1912
                                                    η πόλη του Παρισιού
                                                     Robert Delaunay 




                                     "νεκρή φύση με ποτήρι μπίρας"     1924
                                               Fernand Léger



                                 αρκούδες επιτίθενται σε ορεσίβιους    1912
                                           Henri Le Fauconnier




                               "Amorpha, Fugue en deux couleurs" 1912
                                      Άμορφα, Φούγκα με δύο χρώματα
                                          κυβισμός - ορφισμός
                                             František Kupka
                                


                                                  "Joueur d' échecs"  1910
                                                       παιχνίδι σκακιού    
                                                     Marcel Duchamp




                             "Le Bal élégant, La Danse à la campagne" 1913
                                                χορός στην εξοχή
                                    Marie Laurencin   1883 – 1956


                                                     L'Escale, 1913                                                           
                                             André Lhote




                                                 Poire verte et couteau
                                                πράσινο αχλάδι και μαχαίρι
                                                    Louis Marcoussis 



                                              Τσέχος   αρχιτέκτονας CHOCHOLA




                                              [γλυπτό] αυτοπροσωπογραφία
                                                         Joseph Csaky



                                                          1916, Sculpture
                                                       Jacques Lipchitz



φουτουρισμός



 Dinamismo di un Cane al Guinzaglio  "Δυναμισμός ενός σκύλου με λουρί" 1912
                                                       Giacomo Balla



                                   "Il Funerale dell’ anarchico Galli"
                               "Η κηδεία του αναρχικού Γκάλι"  1911
                                               Carlo Carrà



                                    "La città che sale" (1910)
                                                "Η πόλη ξυπνάει"
                                                Umberto Boccioni






                              Αμεντέο Μοντιλιάνι [1884-1920]
                            Ιταλός εξπρεσιονιστής ζωγράφος και γλύπτης
                    (επιμήκη, μελαγχολικά πρόσωπα, που θυμίζουν μάσκες)



                                     Portrait of Jeanne Hébuterne, 1918
                                                πορτρέτο της μούσας του
                            Η Ζαν Εμπιτέρν, sui juris σύζυγος του Μοντιλιάνι, 
                                   αυτοκτόνησε μία μέρα μετά το θάνατό του.  




                                  Nu couché   "ξαπλωμένο γυμνό"  1917-18
                                           Amedeo Modigliani
                              πωλήθηκε  170,4 εκατομμύρια δολάρια το  2015


ο ρεαλισμός στον 20ο αιώνα


                          "Toilers of the Sea"   "Οι δουλευτές της θάλασσας"
                                             Rockwell Kent   [1882–1971]




                                 My Shanty, Lake George   1922
                                "Η παράγκα μου στη λίμη Τζορτζ" 
                                                 Georgia O'Keeffe


Ελλάδα

Ομάδα Τέχνη (1917)

Η πρώτη Ομάδα Τέχνη (1917-1919) υπήρξε μια εξαιρετικά σημαντική συσπείρωση εικαστικών καλλιτεχνών, που εξέφρασε στο πλαίσιο της νεοελληνικής τέχνης την ανάγκη για υπέρβαση του ακαδημαϊσμού και για αμεσότερη σύνδεση με τα κινήματα του ιστορικού Μοντερνισμού.

                        Το λιμάνι της Καλαμάτας, 1911, Λάδι σε μουσαμά , 70 x 75 εκ.
                               Κωνσταντίνος Παρθένης [1878-1967]


                          Από τα ελληνικά βουνά

                          Κωνσταντίνος Μαλέας   1879-1928
                             (επηρεασμός από τους Φώβ)




                          Το ψάθινο καπέλο (1923-26), 86 εκ x 66 εκ., λάδι σε μουσαμά.
                                             Νικόλαος Λύτρας



                                 Αυτοπροσωπογραφία (χωρίς χρονολογία;)
                            Γιώργος Μπουζιάνης [1885-1959]
                   ο σημαντικότερος Έλληνας εκπρόσωπος του εξπρεσιονισμού




                                                            «Κεφάλι γυναίκας» (ακουαρέλα)
                              Γιώργος Μπουζιάνης [1885-1959]



                                                   γυμνό - ελαιογραφία
                                  Γιώργος Μπουζιάνης [1885-1959]



Το 16ο κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου σε ηλεκτρονική μορφή.

webliography

video ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ ΡΕΥΜΑΤΩΝ-ΛΥΚΕΙΟ-ΕΞΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟΣ-ΙΜΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟΣ


Regine Prange Architekturphantasie ohne Architektur? Der Arbeitsrat für Kunst und seine Ausstellungen 
Das Magdeburger Ehrenmal  Der Künstler Ernst Barlach sagt selbst dazu
Joachim Garstecki  Denkzeichen gegen den Krieg. Das "Denkmal des Krieges" von Ernst Barlach im Dom zu Magdeburg

Ο Γιώργος Μπουζιάνης επιστρέφει στο σπίτι
Ενα μουσείο αφιερωμένο στο έργο του μεγάλου- και παραγνωρισμένου- εξπρεσιονιστή ζωγράφου ανοίγει στη Δάφνη, δίπλα στην κατοικία του καλλιτέχνη

ελληνικό ιστολόγιο αφιερωμένο στο Γιώργο Μπουζιάνη

The City Rises Umberto Boccioni (Italian, 1882–1916)

Recherche de delaunay la ville de paris analyse


Charles Harrison and Paul Wood (ed.)  Art in Theory 1900-1990 An Anthology of Changing Ideas 

Leo Steinberg The philosophical brothel. October, Vol. 44 (Spring, 1988), pp. 7-74   [σχετικά με τον πίνακα του Πικάσο, “οι δεσποινίδες της Αβινιόν”]

Cubist architecture   [RADIO PRAHA]


Ε. Νίνος Οι δεσποινίδες της Αβινιόν του Πικάσο


βιβλιογραφία

Pou, A. (2007). Πικάσο.  Αθήνα: Καθημερινή
Prendeville, B. (2000). Realism in 20th Century Painting. London: Thames & Hudson
Wertenbaker, L. (1972). The World of Picasso 1881-1973.  Amsterdam: Time-Life Books



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου