Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2017

Κεφάλαιο 10 Αναγέννηση


                                   Giovanni di Bicci de' Medici (c. 1360 – 1429)
                                               τραπεζίτης στη Φλωρεντία



                                                              Palazzo San Giorgio
                                                   το κτήριο της πρώτης τράπεζας στη Γέρνοβα
                                            Casa delle compere e dei banchi di San Giorgio

bank
"financial institution," late 15c., from either Old Italian banca or Middle French banque (itself from the Italian word), both meaning "table" (the notion is of the moneylender's exchange table)
The origins of modern banking can be traced to medieval and early Renaissance Italy, to the rich cities in the north like Florence, Lucca, Siena, Venice and Genoa. The Bardi and Peruzzi families dominated banking in 14th-century Florence, establishing branches in many other parts of Europe.[2] One of the most famous Italian banks was the Medici Bank, set up by Giovanni di Bicci de' Medici in 1397.[3] The earliest known state deposit bank, Banco di San Giorgio (Bank of St. George), was founded in 1407 at Genoa, Italy.[4]


                                            η βίβλος του Γουτεμβέργιου 1454


                                             γερμανικό μηχανικό ρολόι με ελατήριο 1570



                Το Palazzo Rucellai του αρχιτέκτονα Leon Battista Alberti στη Φλωρεντία



                                                            Ospedale degli Innocenti     1419-1427
                          το "Nοσοκομείο των Αθώων" του Μπρουνελέσκι στη Φλωρεντία


χαρακτηριστικό παράδειγμα γραμμικής προοπτικής
στην νωπογραφία [fresco] του Pietro Perugino
La Consegna delle chiavi è un affresco (335x550 cm) di Pietro Perugino e aiuti, 
realizzato nel 1481-1482 e facente parte della decorazione del registro mediano della Cappella Sistina in Vaticano.




                                           καθεδρικός ναός Santa Maria del Fiore
                                                με τον τρούλο του Brunelleschi    1418-1436



              "Η αγία τριάδα"   1427  του Masaccio. στην εκκλησία Santa Maria Novella της Φλωρεντίας




                    Madonna del Magnificat,       1481
                 tondo του Sandro Botticelli   τέμπερα
                   Η Παναγία στέφεται από δύο αγγέλους




                                                 λεπτομέρεια του παραπάνω τόντο



                         "Η γέννηση της Αφροδίτης" Nascita di Venere του  Sandro Botticelli



            Τιτσιάνο, "Βακχικό" "La bacanal de los andrios" στο μουσείο Πράδο της Μαδρίτης



                        Ραφαήλ Raffaello Sanzio [1483-1520] "Η σχολή των Αθηνών"  1510


                                                             προοπτική ενός σημείου
                                  [σημείο φυγής, γραμμή ορίζοντα, συγκλίνουσες γραμμές]



                              Δημιουργία του Αδάμ του Michelangelo Buonarroti
                                      Cappella Sistina, Roma


                              η οροφή της Cappella Sistina του Michelangelo Buonarroti


                                    La Pietà του Michelangelo Buonarroti


                                      Ο Δαβίδ του Michelangelo Buonarroti


                                        ελαιογραφία του Jan van Eyck
                                      Ο γάμος των Αρνολφίνι, 1434


                                                αυτοπρωσοπογραφία     [1500]
                                                         Albrecht Dürer




                        Λεονάρντο ντα Βίντσι  [1452-1519]

[ποτρέτο από τον Francesco Melzi ]
"homo universalis"
χαρακτηρισμός ενός ανθρώπου που συμπύκνωνε όλα τα ιδανικά της εποχής της Αναγέννησης: ερευνητικό και κριτικό πνεύμα, φιλοπεριέργεια, και κυρίως μία τάση για ενασχόληση με κάθε αντικείμενο της τέχνης και της επιστήμης.




Η Μόνα Λίζα (γνωστή και ως Τζιοκόντα, ή Πορτραίτο της Λίζα Γκεραρντίνι, συζύγου του Φρανσέσκο ντελ Τζιοκόντο) είναι προσωπογραφία που ζωγράφισε ο Ιταλός καλλιτέχνης Λεονάρντο ντα Βίντσι. Πρόκειται για ελαιογραφία σε ξύλο λεύκης, που ολοκληρώθηκε μέσα στη χρονική περίοδο 1503-1519.




                                                              Ντα Βίντσι
                                      ανατομία χεριού, μελέτη της κίνησης


                                     μελέτη "ελικοπτέρου"
                                          Ντα Βίντσι


                             τοπογραφικός χάρτης της πόλης Ίμολα
                                          για τον Cesare Borgia
                                                              Ντα Βίντσι

Da Vinci centered the plan in a circle with four crossing lines, representing the points on a compass. And he showed the city ichnographically, “as if viewed from an infinite number of viewpoints,” perhaps inspired by his study of avian flight. It is the earliest such map in existence.
[http://www.citylab.com/design/2016/04/this-old-map-da-vinci-imola/479493/]





μηχανή προοπτικής που δημοσιεύτηκε από τον Ντίρερ στο έργο του "εγχειρίδιο του ζωγράφου" το 1525





Le proporzioni del corpo umano secondo Vitruvio
L'Uomo Vitruviano
ανθρώπινες αναλογίες
σχέδιο του Λεονάρντο

Marcus Vitruvius Pollio (born c. 80–70 BC, died after c. 15 BC), commonly known as Vitruvius, was a Roman author, architect, civil engineer and military engineer during the 1st century BC, known for his multi-volume work entitled De architectura.




ΜΑΝΙΕΡΙΣΜΟΣ

Με τον όρο Μανιερισμός (ιταλ.Manierismo) εννοείται το καλλιτεχνικό ρεύμα που αναπτύχθηκε κατά την τελευταία περίοδο της Αναγέννησης και ειδικότερα το χρονικό διάστημα, από τη δεκαετία του 1520 ως το 1600 περίπου. Ο Μανιερισμός είχε ως καταγωγή την Ιταλία, με κέντρα τη Ρώμη και τη Φλωρεντία και αποτέλεσε κατά κάποιο τρόπο μία αντίδραση στην αισθητική της ώριμης Αναγέννησης, σηματοδοτώντας παράλληλα την μετάβαση στην μπαρόκ εποχή.

Εισάγει την υποκειμενική δημιουργικότητα, παραβιάζει τον κανόνα, απομακρύνεται από την αναγεννησιακή νεοπλατωνική αντίληψη του ωραίου.


η Παναγία με το μακρύ λαιμό    1535-40
[Madonna dal collo lungo]
λάδι σε ξύλο
Francesco Mazzola περισσότερο γνωστός ως  Parmigianino 
[figura serpentinata]




                                                                    Η Ανάσταση
                                    Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (1541 – 1614),  El Greco
                                                                  μανιερισμός




                     διακόσμηση οροφής της βίλας Μαντάμα του Giovanni da Udine,  1521



La scalinata di Michelangelo
Biblioteca Medicea Laurenziana
Λαυρεντιανή βιβλιοθήκη
η σκάλα του Μιχαήλ Άγγελου

"τα έργα του διαφέρουν από όσα είναι ρυθμισμένα με το μέτρο, την τάξη, τον κανόνα σύμφωνα με τα καθιερωμένα από τον Βιτρούβιο και την αρχαιότητα...
έσπασε τα δεσμά της πεπατημένης..."
Giorgio Vasari











piazza del Campidoglio
Ποιο στοιχείο στην πλατεία του Καπιτωλίου που σχεδίασε ο Μιχαήλ Άγγελος το 1538
είναι μανιεριστικό;



έργο του ζωγράφου pop art Andy Warhol
                                                  Raphael Madonna $6.99    [περίπου 1985]
                                                  επηρεασμένο από την αναγεννησιακή τέχνη


webliography

βίντεο ο τρούλος του καθεδρικού Φλωρεντίας του Brunelleschi'
βίντεο "Linear Perspective: Brunelleschi's Experiment"
Villa Madama Garden

Raphael Madonna $ 6.99 by Andy Warhol

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Plumb, J. H. (1982).The Pelican book of the Renaissance. Middlesex: Penguin
Quaranta, D. & de Villena, L. A. (2006). Ουόρχολ [Warhol]. Αθήνα: Καθημερινή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου